Bevisstgjøringskampanje

  • by

FOTOGRAFI OG PLAKAT

A21 er en organisasjon som jobber for å eliminere slavearbeid og menneskehandel. I denne oppgaven på grafisk design studiet skulle vi lage en plakat som A21 potensielt sett kunne brukt i sitt arbeid.

Oppgaven

Plakaten måtte bestå av et bilde vi hadde fotografert selv i naturlig lys. Fotograferingen var hovedparten av oppgaven. Her er resten av kriteriene for hva plakaten måtte inneholde:

  • Navn
  • Slagord
  • Ekstra tekst
  • Størrelse: A3

Prosessen

Informasjon > Inspirasjon > Skisser > Utvikle > Ferdigstille

Da jeg fant mer informasjon om dette temaet ble jeg sjokkert over hvor mye menneskehandel og slavearbeid vi fortsatt har i dag. Dette handler ikke bare om prostitusjon og sex, men også om tvungen arbeid, tigging, kriminalitet, slaveri, ekteskap og organfjerning. Mange menn blir lovet arbeid i et annet land. Når de ankommer landet mister de passet, mobilen og pengene sine. Det er alt for lite kjent at så mange mennesker blir lurt inn i tvangsarbeid under utrolig dårlige forhold. De aller fleste plakatene jeg fant om menneskehandel viser frem kvinner eller barn. For å gjøre ting litt annerledes ønsket jeg bilde av en mann på plakaten med fokus på nettopp tvangsarbeid.

Kilder:
www.antislavery.org/slavery-today/human-trafficking
www.bbc.co.uk/newsbeat/article/37008846/spotting-the-signs-of-modern-slavery
www.medium.com/human-development-project/7-reasons-we-need-men-to-end- human-trafficking-4e26974a64ec

Her kan du følge prosessen min frem til det ferdige produktet. Jeg har plukket ut noen elementer fra arbeidet mitt fra start til slutt. Her kan du se plakatene jeg brukte som inspirasjon.

Skisser

Tre skisser ble valgt ut som favoritter. Ut fra dem kunne jeg planlegge fotograferingen.

Jeg eksperimenterte med de ulike bildene. Her er noen av alternativene jeg utviklet. Til slutt endte jeg opp med den nederste plakaten ettersom komposisjonen var litt mer spennende. I tillegg er det tydelig å se at hendene er knyttet sammen og munnen er tapet – noe som forsterker budskapet om tvungen arbeid. Selv om tvungen arbeid nødvendigvis ikke ser helt slik ut vil det være med å gi en klarere og mer dramatisk melding til målgruppen.